Horizon / Plein textes La base de ressources documentaires de l'IRD

IRD

 

Publications des scientifiques de l'IRD

Rebotier J., Pigeon P., Metzger Pascale. (2019). Returning social context to seismic risk knowledge and management : lessons learned from an interdisciplinary research in the city of Esmeraldas, Ecuador. Cybergeo : Revue Européenne de Géographie, art. no 389 [25 p. en ligne] ISSN 1278-3366

Accès réservé (Intranet IRD) Demander le PDF

Lien direct chez l'éditeur doi:10.4000/cybergeo.31787

En Libre Accès sur HAL https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-02053559

Titre
Returning social context to seismic risk knowledge and management : lessons learned from an interdisciplinary research in the city of Esmeraldas, Ecuador
Année de publication2019
Type de documentArticle
AuteursRebotier J., Pigeon P., Metzger Pascale.
SourceCybergeo : Revue Européenne de Géographie, 2019, art. no 389 [25 p. en ligne] ISSN 1278-3366
RésuméFinding a holistic and integrative – yet applied and manageable - framework for both understanding and reducing disaster risk has been at the forefront of the most challenging disaster risk research for decades. Still, the search for what some consider unachievable involves multiple challenges, from institutional or cultural site-specific obstacles to more structural complications, including social conditions of knowledge-production and competing epistemological framings. As part of the ongoing REMAKE programme (Seismic Risk in Ecuador: Mitigation, Anticipation and Knowledge of Earthquakes), contributions from the social sciences provide a contextual approach to enlighten the understanding and management of seismic disaster risk, especially in Esmeraldas after the 2016 Pedernales disaster. Analysing experience reports and feedback from REMAKE allows the authors to highlight the contribution of geosciences and social sciences to the field of risk prevention. Such analysis also emphasizes the relevance of interdisciplinary research. Further, looking more deeply at this research experience shows the importance of underlying social conditionings in producing prescriptive knowledge on disaster risk. The search for more integrative research and action frameworks cannot avoid addressing an epistemological debate on approaches and conceptual models of disaster risk. Such a level of reflexivity within the discourse of research programming and risk management is consistent with the Risk Society thesis and the primary challenges that it posits. Lessons learned from REMAKE offer some insights to nurture the very first steps towards interdisciplinary research programmes and integrative disaster prevention policies, so that a significant difference might be made in disaster risk reduction.
Plan de classementSociété, développement social [106] ; Sciences du milieu [021] ; Géophysique interne [066]
LocalisationFonds IRD [F B010075321]
Identifiant IRDfdi:010075321
Lien permanenthttp://www.documentation.ird.fr/hor/fdi:010075321

Export des données

Disponibilité des documents

Télechargment fichier PDF téléchargeable

Lien sur le Web lien chez l'éditeur

Accès réservé en accès réservé

HAL en libre accès sur HAL


Accès aux documents originaux :

Le FDI est labellisé CollEx

Accès direct

Bureau du chercheur

Site de la documentation

Espace intranet IST (accès réservé)

Suivi des publications IRD (accès réservé)

Mentions légales

Services Horizon

Poser une question

Consulter l'aide en ligne

Déposer une publication (accès réservé)

S'abonner au flux RSS

Voir les tableaux chronologiques et thématiques

Centres de documentation

Bondy

Montpellier (centre IRD)

Montpellier (MSE)

Cayenne

Nouméa

Papeete

Abidjan

Dakar

Niamey

Ouagadougou

Tunis

La Paz

Quito