Horizon / Plein textes La base de ressources documentaires de l'IRD

IRD

 

Publications des scientifiques de l'IRD

Lamarre G. P. A., Juin Y., Lapied E., Le Gall Philippe, Nakamura A. (2018). Using field-based entomological research to promote awareness about forest ecosystem conservation. Nature Conservation, (29), 39-56. ISSN 1314-6947

Fichier PDF disponiblehttp://horizon.documentation.ird.fr/exl-doc/pleins_textes/divers18-10/010074113.pdf[ PDF Link ]

Lien direct chez l'éditeur doi:10.3897/natureconservation.29.26876

Titre
Using field-based entomological research to promote awareness about forest ecosystem conservation
Année de publication2018
Type de documentArticle référencé dans le Web of Science WOS:000446424400002
AuteursLamarre G. P. A., Juin Y., Lapied E., Le Gall Philippe, Nakamura A.
SourceNature Conservation, 2018, (29)p. 39-56. ISSN 1314-6947
RésuméInteractions between plants, insect herbivores and associated predators represent the majority of terrestrial biodiversity. Insects are vital food sources for many other organisms and provide important ecosystem functions and services including pollination, waste removal and biological control. We propose a complete and reproducible education programme to guide students to understand the importance of managing and conserving forest ecosystems in their region through the study of insect ecology and natural history. Our programme involved lectures, workshops and field surveys of insects with a group of 60 high school students in Eastern Africa (Ethiopia). It addresses the key stages of an entomological research project including: 1) general entomological knowledge and understanding the role of insects in terrestrial diversity and in ecosystem functioning and services; (2) the proposal of simple research questions including hypothesis development and evaluation using scientific literature, 3) fieldwork using different types of light traps; 4) sorting and identification of the insect orders using simple diagnostic keys and illustrated plates; 5) analysing and interpreting the results and 6) demonstrating findings to peers and a public audience. Identifying insects, exploring their natural history and understanding their functions in the field bring the students towards a better understanding and awareness of the importance of forest ecosystem conservation.
Plan de classementEtudes, transformation, conservation du milieu naturel [082] ; Sciences du monde animal [080] ; Société, développement social [106]
Descr. géo.ETHIOPIE
LocalisationFonds IRD [F B010074113]
Identifiant IRDfdi:010074113
Lien permanenthttp://www.documentation.ird.fr/hor/fdi:010074113

Export des données

Disponibilité des documents

Télechargment fichier PDF téléchargeable

Lien sur le Web lien chez l'éditeur

Accès réservé en accès réservé

HAL en libre accès sur HAL


* PDF Link :

    à télécharger pour citer/partager ce document sur les réseaux sociaux académiques


Accès aux documents originaux :

Le FDI est labellisé CollEx

Accès direct

Bureau du chercheur

Site de la documentation

Espace intranet IST (accès réservé)

Suivi des publications IRD (accès réservé)

Mentions légales

Services Horizon

Poser une question

Consulter l'aide en ligne

Déposer une publication (accès réservé)

S'abonner au flux RSS

Voir les tableaux chronologiques et thématiques

Centres de documentation

Bondy

Montpellier (centre IRD)

Montpellier (MSE)

Cayenne

Nouméa

Papeete

Abidjan

Dakar

Niamey

Ouagadougou

Tunis

La Paz

Quito