Horizon / Plein textes La base de ressources documentaires de l'IRD

IRD

 

Publications des scientifiques de l'IRD

Accolla C., Nerini D., Maury Olivier, Poggiale J. C. (2015). Analysis of functional response in presence of schooling phenomena : an IBM approach. Progress in Oceanography, 134, 232-243. ISSN 0079-6611

Accès réservé (Intranet IRD) Demander le PDF

Lien direct chez l'éditeur doi:10.1016/j.pocean.2015.02.002

Titre
Analysis of functional response in presence of schooling phenomena : an IBM approach
Année de publication2015
Type de documentArticle référencé dans le Web of Science WOS:000356553900013
AuteursAccolla C., Nerini D., Maury Olivier, Poggiale J. C.
SourceProgress in Oceanography, 2015, 134, p. 232-243. ISSN 0079-6611
RésuméThe aim of this paper is to analyse the emergence of functional response of a predator prey system starting from diverse simulations of an Individual-Based Model of schooling fish. Individual characteristics can, indeed, play an important role in establishing group dynamics. The central question we address is whether or not aggregation influences predator prey relationships. To answer this question, we analyse the consequences of schooling when estimating functional response in four configurations: (1) no schooling of either prey nor predators; (2) schooling of prey only; (3) schooling of predators only; and (4) schooling of both prey and predators. Aggregation is modelled using the rules of attraction, alignment and repulsion. We find important differences between the various configurations, highlighting that functional response is largely affected by collective behaviour. In particular, we show: (1) an increased predation efficiency when prey school and (2) different functional response shapes: Holling type II emerges if prey do not school, while Hailing type III emerges when prey aggregate.
Plan de classementEcologie, systèmes aquatiques [036] ; Sciences fondamentales / Techniques d'analyse et de recherche [020]
LocalisationFonds IRD [F B010064757]
Identifiant IRDfdi:010064757
Lien permanenthttp://www.documentation.ird.fr/hor/fdi:010064757

Export des données

Disponibilité des documents

Télechargment fichier PDF téléchargeable

Lien sur le Web lien chez l'éditeur

Accès réservé en accès réservé

HAL en libre accès sur HAL


Accès aux documents originaux :

Le FDI est labellisé CollEx

Accès direct

Bureau du chercheur

Site de la documentation

Espace intranet IST (accès réservé)

Suivi des publications IRD (accès réservé)

Mentions légales

Services Horizon

Poser une question

Consulter l'aide en ligne

Déposer une publication (accès réservé)

S'abonner au flux RSS

Voir les tableaux chronologiques et thématiques

Centres de documentation

Bondy

Montpellier (centre IRD)

Montpellier (MSE)

Cayenne

Nouméa

Papeete

Abidjan

Dakar

Niamey

Ouagadougou

Tunis

La Paz

Quito